Eten, drinken, dansen en cultureel doen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Celine Prevos - WaarBenJij.nu Eten, drinken, dansen en cultureel doen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Celine Prevos - WaarBenJij.nu

Eten, drinken, dansen en cultureel doen

Door: Celine Prevos

Blijf op de hoogte en volg Celine

16 Februari 2016 | Frankrijk, Parijs

Hallo daar lieve mensen in Nederland,


Het is op dit moment 13:52, dinsdagmiddag en het hele huis staat op z’n kop. Er rennen mannetjes met grote verhuizendozen en meubels heen en weer en ik heb niets te doen (behalve zorgen dat mijn spullen niet ingepakt en naar Amerika gebracht worden dan).


Dus ga ik jullie maar weer eens op de hoogte brengen van alweer mijn laatste paar weken in het mooie Frankrijk.


Op de donderdag nadat Joyce hier was ging ik met Charley de paraplu van haar gastmoeder ophalen in La Défense die ze ergens vergeten was. Natuurlijk was het veel te zonde om heen en weer te reizen voor alleen een paraplu dus knoopten we er ook nog een klein shoptripje aan vast. Ook lunchten we gezellig met nog een andere vriendin van haar, Jessica. Dit was bij de HD Diner waar ik dus weer een heerlijke burger at!

Op vrijdag had ik met Carolin, Charlotte en Johanna een kleine kroegentocht voor mijn verjaardag. Dat stond niet op de planning, maar als je op één avond drie verschillende bars bezoekt, mag je dat best een kroegentocht noemen vind ik haha. De eerste bar heette ‘Moonshiner: The Hidden Bar’ en zoals de naam al laat vermoeden was deze dus ook een beetje verstopt. We gingen eerst een pizzeria naar binnen, aangezien die op hetzelfde adres als de bar was. Hier vroeg Charlotte of dit dan de bar was aan een van de pizzabakkers. Eerst keek hij haar een beetje vreemd aan, om vervolgens naar een stalen deur te knikken. Deze gingen we dus door en kwamen we in een opslagruimte, waar we vervolgens tegen een tweede deur aanliepen. Ook deze openden we en toen waren we eindelijk in de bar! Deze was heel knus en gezellig en er hing een hele relaxte sfeer (ook al was het heel druk en moesten we in de doorgang staan). Er werden aparte cocktails geserveerd (niet de standaard) en daar werden dan natuurlijk ook echt de cliché cocktailshake-dansjes bij gemaakt. Wel heel leuk! Aangekomen bij naam nummer twee, die onder de naam ‘L’Urgence’ ook het concept al helemaal verklapt. De bar was ingericht in de stijl van een ziekenhuis en alle drankjes werden in babyflesjes geserveerd (behalve dan net weer dat ene drankje dat ik koos). De muziek en de sfeer in deze bar was helemaal leuk en dat was dus top! Als eindstation kwamen we uit in bar/club ‘California Avenue’. Deze was ingericht als strandtent en in de kelder was er een feest (‘SPRING BREAK California Party’) waar zomerliedjes gedraaid werden, er gedanst werd en cocktails werden gedronken. Het was weer even helemaal zomer… als je de dikke truien en lange broeken wegdacht dan. Ik vond het in ieder geval helemaal leuk! Naar hier nog even gedanst te hebben, gingen de meisjes rond half 1 naar huis en ging ik richting hostel.

Op zondag ging ik met Daniela (een vriendinnetje van mijn nieuwe school, ze komt uit Duitsland, net zoals het grootste gedeelte van mijn vriendinnetjes hier eigenlijk haha) naar Musée de l’Orangerie. Dit was eigenlijk een heel klein museum, waardoor we best wel snel klaar waren. Het was wel een mooi museum. Zo zag ik dus weer een paar bekende schilderijen zoals ‘Jeunes Filles au Piano’van Jean-Auguste Renoir, ‘L’enfant à la poupée’ van Henri Rousseau, ‘Les Nympheas’ kon ik niet, maar de schilder, Claude Monet, natuurlijk wel. Deze waren overigens wel heel indrukwekkend, aangezien ze ten eerste heel mooi waren en ten tweede twee zalen in bezit namen. Daarnaast zag ik ‘Madame Cézanne’ van Paul Cézanne en een paar schilderijen van Matisse en van Picasso die ik niet typisch Picasso vond. Toen we na een kwartiertje alles gezien hadden (nee, ik overdrijf niet) zijn we nog wat gaan eten en vervolgens iets gaan drinken in een cafeetje in Bastille, waar we nog een tijdje gezellig gekletst hebben. Dit was trouwens hetzelfde café waar we gezeten hebben in 2013 met de hele groep waarmee we toen in Parijs waren!

In de week erna kreeg ik nog een paar hele lieve verjaardagscadeautjes binnen: Zo lief! Bedankt!

Die week had ik op woensdag ook een mini-fotoshoot met de kindjes. Ik heb een paar dagen geleden Estelle en Philippe twee fotolijstjes met foto’s van de drie kindjes samen gegeven als dankjewel-/afscheidscadeautje. Dat vonden ze super leuk!

De zaterdag die volgde ging ik overdag met Carolin naar het Montmartre, waar we de Sacre Coeur bezocht hebben en langs Café Les Deux Moulins gelopen zijn. Vervolgens zijn we naar Centre Pompidou geweest en dit was ook weer heel leuk. Wat een mooi museum! En ja hoor, daar komt weer mijn hele waslijst met kunstwerken die ik gezien heb. Als allereerste ‘Fontaine’ van R. Mutt (Marcel Duchamp) waarmee het begin van de Readymadesbeweging gekenmerkt werd. Ik heb Carolin hierover dus de oren van haar hoofd afgepraat, aangezien we hier op school heel veel over geleerd hebben, maar dat zal ik jullie besparen! Daarnaast zagen we meubels van het Bauhaus, werken van Picasso, Theo van Doesburg en Piet Mondriaan (De Stijl), Salvador Dalí (surreallisme), Andy Warhol (Popart) en Henri Matisse. Ook vond ik een kunstwerk van Arman, genaamd ‘Chopin’s Waterloo’, heel opmerkzaam. Dit was een kapotgemaakte piano op doek, wat heel zonde was, maar tegelijkertijd ook heel gaaf! Ik voelde me stiekem heel slim (thanks kunstgeschiedenis en meneer Vluggen!!!). Na Pompidou trakteerde Carolin me nog voor m’n verjaardag op een hapje eten. Super lief! We hebben heel veel gezien die dag, maar ook heel veel gelachen. Eigenlijk is het altijd wel gezellig! Toen ging Carolin naar huis en ik eventjes naar m’n hostel (alweer ja, het personeel herkende me nog…).
Vervolgens ben ik met Daniela richting Champs-Elysées gegaan. Hier zouden we namelijk naar een discotheek gaan. Daniela kende een jongen die de eigenaar kende en dus zouden we gratis naar binnen komen en niet voor onze drankjes hoeven te betalen. Klinkt ideaal toch? Maar wist je dat je in Parijs de discotheken niet binnenkomt als je geen meterhoge hakken draagt? Nee, wij ook niet. Ik dacht eerst dat ze een grapje maakten (al zagen die uitsmijters er niet uit alsof ze grapjes maken…) maar nee hoor, we kwamen er niet in! Eerst hadden we echt geen idee wat te doen nu, maar we waren eerder die avond langs ‘California Avenue’ gelopen, waar hetzelfde feest als afgelopen week was en dus besloten we daar heen te gaan. Beste beslissing ooit! We hebben de hele avond (/nacht) gedanst, zo’n lol gehad en zó veel gelachen! Het was echt té leuk. Zo leuk, dat ik het haast niet beschrijven kan. Ja, dit klinkt nu alsof ik enorm aan het overdrijven ben, maar nee, het was echt een geweldige avond! Ik zal maar niet vertellen hoe laat ik weer in mijn hostel was… de Aziatische meisjes die op mijn kamer lagen hadden in ieder geval hun jas al aan en vertrokken om weer een nieuwe dag Parijs te ontdekken. Dat deden ze wel belachelijk vroeg hoor!

De dag erna ging ik met Charley opnieuw naar het Montmartre, waar we geluncht hebben en eventjes naar Presteej hebben geluisterd. Daarna zijn we naar het Carnaval de Paris gegaan. Wat had ik dat onderschat! Dit was echt enorm gaaf! Allemaal drumbands die een beetje verkleed in een optocht liepen. Met Charley dus de optocht gekeken en heel veel plezier gehad. Rond vier ging ze naar huis en toen liep ik super toevallig tegen Carolin en twee vriendinnen aan (ik had de hele dag al geprobeerd contact met haar te hebben, maar dat lukte steeds niet). Nog een beetje optocht gekeken, chocomel gedronken in een cafeetje en vervolgens gingen zij alvast naar het Place de la République en wachtte ik op Daniela, want daar had ik in de tussentijd een berichtje van gekregen dat ze er aan kwam. Carolin had een grote Maya de Bij ballon gekocht en had een bloemenkrans in haar haar. Ik had ook een bloemenkrans in mijn haar en een bloemenstikker op m’n gezicht. Blijkbaar was dat een reden voor een aantal toeristen om een foto van ons te maken haha! Met Daniela nog een stukje optocht gezien op de weg naar het Place de la République en hier kwamen we ook nog Carla (uit Chili) en Francisco (uit Spanje) uit onze klas tegen. Vervolgens hebben we met z’n vieren nog een dik uurtje een geweldig feestje gehad op weg naar en op het Place de la République. Hier speelden alle drumbands, iedereen danste en zong en het was een groot feest! Zo leuk, onbeschrijfbaar! Ik had dit jaar dan wel geen Vasteloavend in Limburg, maar wel Carnaval de Paris. En wat heb ik genoten!

Op de woensdag die volgde bakte ik koekjes met kindjes en op donderdag ging ik winkelen in La Défense met Daniela. Het was de laatste week dat we van de sale konden profiteren en dus kocht ik (mijn vierde) kimono. Voor de rest was het gewoon weer, zoals gewoonlijk, heel gezellig!

In mijn laatste weekend in Parijs sprak ik op zaterdag eventjes af met Charley en Jessica en daarna met Daniela. We zouden een dansles van Mia Frye (choreografe van de Macarena) gaan volgen. Eenmaal daar beseften we dat dit geen workshop was, maar echt een reguliere les en voelden we ons zó ongemakkelijk dat we besloten de dansles in te ruilen voor uiteten. We zijn pizza gaan eten, die heel lekker was en daarnaast was het ook gewoon super gezellig! Naar twee uur in de pizzeria gezeten te hebben en daar langzaam uitgestaard te zijn geworden, zijn we nog even in ‘California Avenue’ gestopt voor een drankje, aangezien we daar toch dicht in de buurt waren! Hier nog gekletst (we doen niets anders haha) en van de muziek genoten!

Op mijn laatste zondag heb ik eerst heerlijk gebruncht in een cafeetje met Charlotte. Ook kreeg ik van haar nog een klein cadeautje voor m’n verjaardag! Lief! Daarna ging ik met Carolin en twee vriendinnen van haar (Daisy en Antonia, voor de verandering ook allebei Duits ja) naar de Chinees Nieuwjaar Parade. Hier hebben we van uit de verte één draak gezien en een paar mensen die de parade liepen en niet chinees waren. Vervolgens kochten we (toen we dachten te wachten op de parade op een andere plek, maar helaas) in een Chinees supermarktje nog wat lekkers. Ik kocht een soort cake die deels groen was. Deze was heel lekker, maar ook enorm machtig! Vervolgens hebben we op een terrasje iets gedronken en gingen we naar St. Michel waar we eerst een half uur naar een coole straatband geluisterd hebben, toen naar ‘Shakespeare & Co’ (een hele bekende Engelse boekenwinkel) gingen en als laatste in een leuk, klein Frans-Grieks restaurantje heerlijk gegeten hebben. Hier ruilde ik een van mijn slakken tegen een kikkerbeentje van Antonia. Heerlijk culinair wij ;)


Dat waren mijn drie laatste weken dus! Eigenlijk bestonden ze vooral uit eten, drinken, dansen en cultureel doen. Maar dat is volgens mij ook een beetje precies de omschrijving van het leven in Parijs haha. Ik ben met vlag en wimpel ingeburgerd dus!

Nu nog even een paar daagjes wachten en alvast uitkijken naar donderdag, want dan komen papa en Nicole en die nemen mij vervolgens na een paar gezellige daagjes in Parijs ook mee naar huis (als ze me tegen die tijd nog niet liever hier laten :p grapje! Hoop ik…). Dus vanaf nu kan ik zeggen:


Tot snel!


Liefs vanuit Frankrijk,


Celine

  • 16 Februari 2016 - 20:40

    Francis:

    weer een schitterend verhaal en ik kan niet wachten tot je terug bent,kus Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 26 Sept. 2015
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 17902

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2018 - 31 Januari 2019

Studeren in Madrid

31 Juli 2017 - 16 December 2017

Stagiaire in Málaga

27 September 2015 - 27 Februari 2016

Au Pair in Frankrijk

Landen bezocht: