Solo hay una - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Celine Prevos - WaarBenJij.nu Solo hay una - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Celine Prevos - WaarBenJij.nu

Solo hay una

Blijf op de hoogte en volg Celine

01 Oktober 2017 | Spanje, Málaga

¡Hola a todos!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik mijn laatste reisverslag schreef en in de tussentijd heb ik dan ook weer een heleboel leuke dingen gedaan! Er is weer genoeg te vertellen, dus ga er maar even bij zitten haha ;)

De dag nadat ik mijn laatste verslag geschreven had, lag ik lekker op het strand toen ik gebeld werd door een Spaans nummer. Dit bleek Ursula te zijn; de mevrouw van Malaca Instituto die onze stages regelt. Ze vertelde mij dat mijn stagebedrijf mij per se die dag erna wilde zien. Vrijdag om 1 uur ging ik dus met Ursula naar Lumon, een Fins bedrijf dat ramen en terrasoverkappingen maakt enzo. Hier hadden we een gesprek met twee vrouwtjes en op het einde zeiden ze dat ze me een opdracht gingen sturen om te kijken of ik bij het bedrijf zou passen en of ik die (het liefst voor) maandag kon terugsturen. Ik heb dus vrijdag en de rest van het weekend op een opdracht zitten wachten die maar niet kwam en toen Ursula maandag naar de opdracht vroeg, werd deze doorgestuurd of er niets aan de hand was. Ik heb toen maandag de hele dag aan de opdracht gewerkt en meteen terug gestuurd. Daarna heb ik eigenlijk niets meer van het bedrijf gehoord. Twee weken geleden wisten ze nog steeds niets en aangezien ik de week erna met stage moest beginnen, is het contact met het bedrijf verbroken en heeft school besloten dat ik bij hun stage mag lopen!!! Ik was heel blij om dat te horen aangezien iedereen op school zo aardig is en het toch een beetje een vertrouwde omgeving geworden is! Vanaf vorige week ben ik dus stagiaire bij Malaca Instituto waar ik de helft van mijn tijd op de marketingafdeling werk en de andere helft van de tijd help ik bij de activiteitenafdeling! Zo leuk! Marta en Rafa van het activiteitenteam zijn ook echt super aardig! Als ik hier werk is mijn taak vooral om te helpen de groep bij elkaar te houden en foto’s te maken voor de social media kanalen. Ik mag ook met alle excursies mee, zelfs als ik niet ingepland sta. Zo ben ik gisteren bijvoorbeeld mee naar Sevilla geweest, maar daar zo mee over! Zoals jullie kunnen lezen, heb ik het dus enorm goed getroffen met mijn stage!

Vrijdag 1 september (alweer een hele maand geleden! :o) zijn we het ’s avonds naar een uitzichtpunt geweest en dit was echt super mooi! Je kon over heel Málaga heen kijken! We waren nét op tijd om de zon onder te zien gaan en dat was echt gewoon prachtig. Omdat we best laat waren, reden er geen bussen meer terug en moesten we terug lopen. Maar dit was best een mooie wandeling en binnen no time waren we in het centrum. Hier zijn we bij een restaurantje in zo’n klein, leuk zijstraatje (waar er hier zo veel van zijn) tapas gaan eten! We hadden allemaal verschillende tapas besteld met een jarra de sangría en het was echt ongelooflijk lekker en ook echt helemaal niet duur. Echt een aanrader dus! Zaterdag zijn Fabiënne, Kiki en ik nog een stukje gaan wandelen en kwamen we bij rotsen uit die zo het water in lopen. Hier hebben we overheen gelopen en dat was echt heel mooi. Op het einde stond je zo aan het water en spatten de golven er tegenop. Als je niet naar achter keek, leek het net of je aan het einde van de wereld stond haha. Heel prettig plekje! ’S Avonds hebben Fabiënne en ik nog een film gekeken en dat was het voor die dag wel al weer. Zondag zijn we naar het strand geweest. Hier hebben we gewoon lekker in de zon gelegen (lees: geslapen :$), gezwommen en gevolleybald! Ons Zwitserse huisgenootje was die zaterdag terug naar huis vertrokken en ze had allemaal spullen, waaronder dus de volleybal, die wij mochten hebben. Super lief!

De week erna hadden we op donderdag al weekend, want vrijdag was wéér een feestdag. Ze feesten wat af hoor die Spanjaarden hoor! Deze feestdag was een plaatselijke feestdag, dus alleen voor de Malagueños, waar de geboorte van Santa María de Victoria, de beschermheilige van Málaga, gevierd werd. Wij zijn lekker naar het strand geweest! Die avond heb ik nog even met papa geskyped en daarna zijn Kiki, Britt en ik nog eventjes een cocktail gaan drinken bij Vox. Zaterdag zijn Kiki en ik naar Benalmádena Pueblo geweest om het Castillo de Colomares te bezoeken. Benalmádena was echt een kei schattig dorpje, waar niet zo heel veel toeristen komen. Het kasteel stond dan ook nergens aangegeven. Na veel vragen hebben we het uiteindelijk wel gevonden. Het was kleiner dan verwacht, maar wel ontzetend mooi! Net alsof ik bij Ariël de kleine zeemeermin op bezoek was haha! Het kasteel was een soort eerbetoon aan Columbus. Na alles bekeken te hebben, hebben we nog gepicknickt en zijn toen naar het dorpje teruggelopen. Na hier een half uur op de bus gewacht te hebben, kwamen we er achter dat deze helemaal niet naar Málaga ging en dus zijn we met de taxi naar het treinstation gereden om zo uiteindelijk toch thuis te komen. Het ’s avonds hadden Kiki en ik in de stad afgesproken met Fabiënne en Alex (Fabiënne’s vriend die op bezoek was) en zijn we bij hetzelfde leuke tapastentje gaan eten. Lekker! Vervolgens hebben we nog een cocktail gedronken op het dakterras van Hotel Molina Lario. Het andere dakterras was namelijk gesloten vanwege een bruiloft. Daarna zijn Kiki en ik nog de stad in geweest. Eerst hebben we iets gedronken bij Galery en vervolgens zijn we gaan dansen bij Sala Gold! Het was een hele gezellige en fijne avond! Zo leuk trouwens, in Sala Gold speelt er zo nu en dan een saxofonist met de muziek mee. Heel gaaf! Zondag hebben we het appartement versierd want Britt was de dinsdag er na jarig. Ze zou zondag thuiskomen van een vriendinnetje opzoeken in Marbella dus vonden we het leuk dat als ze thuis zou komen het appartement versierd was. Gelukkig vond ze het heel leuk! :)

De week erna hadden we elke dag maar kort school aangezien we geen conversatielessen hadden. Dit kwam prima uit, want het was de hele week super lekker weer! Maandagavond zijn we een cocktail gaan drinken bij Vox, want om 12 uur was Britt jarig en toen hebben we gezongen haha! Daarna hadden we opeens allemaal zo’n honger dat we de bus naar de stad gepakt hebben om frietjes te gaan eten bij de McDonalds. Na lekker gegeten te hebben, was het toch wel tijd om naar huis te gaan, dus we liepen de trappen af (we zaten op de bovenste verdieping) en toen bleek dat ze alles al afgesloten hadden en de lichten al uit waren enzo … Opeens kwam er een medewerker en die zei serieus: “We zijn gesloten”. Alsof we door de gesloten deur binnen gekomen waren ofzo haha! Ik snap niet hoe ze ons niet gehoord hebben of dat ze überhaupt niet even checken dat iedereen weg is, maar het was een grappige ervaring. De volgende ochtend hebben we Britt wakker gezongen met cadeautjes en een versierde cake. Dat was een geslaagde verassing, ondanks dat iedereen toch wel erg moe was. De rest van de week hebben we na school lekker aan het zwembad gelegen. Op woensdag heb ik nog even met mama geskyped en op vrijdag nog met Daniela. Vrijdagavond zijn Fabiënne, Kiki en ik bij een restaurantje aan het strand gaan eten, wat super gezellig, lekker en met een mooi uitzicht over zee en de ondergaande zon was! Daarna zijn we naar de stad geweest met Cecilia (ons nieuwe huisgenootje uit Zweden) en Hanna (ze komt uit Schotland en zat eerst in mijn klas en daarna bij Fabiënne, Kiki en Britt. Ze is ook hier tot december, dus is het wel leuk om zo nu en dan wat samen te doen). Het was weer een hele gezellige avond! Zaterdag ben ik weer lekker naar het strand geweest. Het was nog 28 graden! En dat eind September! :o Het waaide wel heel hard en de golven waren echt super hoog. Je kon bijna surfen haha. Life is better at the beach :) Het ’s avonds hadden Fabiënne, Kiki en ik tapasavond. We hadden allemaal kleine hapjes gemaakt en het was misschien nog wel lekkerder dan de tapas in de restaurantjes haha! We hebben gezellig lang aan tafel gezeten en daarna de film ‘Everything everything’ gekeken. Deze wilde ik echt al heel lang zien, maar viel helaas een beetje tegen. Daarna hebben we nog even buiten gezeten. Kortom een hele gezellige avond dus! Zondag zijn Fabiënne en ik naar Nerja geweest. Het reizen verliep niet heel soepel (hadden jullie iets anders verwacht?). Bij het grote busstation (Estación Maria Zambrano) gingen wij bij de bus staan aangezien je normaal een kaartje in de bus kan kopen. Dat hadden we voor Mijas en Benalmádena immers ook gedaan. Nou, blijkbaar bij deze dus niet. Ik snel naar het loket gerend, zelfs nog in m’n beste Spaans gevraagd of ik voor mocht aangezien de bus er al stond (de vrouwtjes zeiden meteen: ja, zeker, ga voor! Zou je in Nederland eens moeten proberen haha) om er vervolgens achter te komen dat we bij de verkeerde bus stonden en we toen nog een kwartier over hadden. Na een reis van plus minus een uur en twintig minuten in de bus, die ook nog eens recht langs ons appartement reed, kwamen we in Nerja aan. De reis was trouwens wel mooi; langs het water en landschappen en mooie, typisch Spaanse huisjes. In Nerja hebben we eerst een beetje door de “winkelstraat” en langs het strand gelopen. Toen hebben we met uitzicht op de zee gepicknickt (we hadden lunch van thuis meegenomen). Vervolgens hebben we HET Balkon van Europa (Kan iemand mij vertellen waarom dat in hemelsnaam zo bekend is?) en het kerkje bezocht en gezocht naar een parkje dat drie keer niets bleek te zijn. Als laatste hebben we nog een ijsje gegeten en heb ik nog een nieuwe abanico (waaier) gekocht en dat was het wel weer. Nerja was wel mooi, maar niet heel speciaal. Ik snap niet dat het zó bekend is. Ik vind Mijas bijvoorbeeld een stuk mooier. Toen gingen we op zoek naar de bus terug en na ongeveer 20 minuten hadden we die gevonden. Toen moesten we nog een uur op de bus wachten. Gelukkig lag er aan de overkant van het stationnetje een terrasje waar we in de tussentijd nog iets gedronken hebben. Het was de bedoeling om in El Palo uit te stappen. Dit is het “dorpje” voor ons “dorpje” Pedregalejo, maar we misten de stop waardoor we weer langs het appartement reden en in Málaga de bus naar huis moesten pakken. Thuis hebben we de overgebleven tapas opgemaakt waardoor we dus eigenlijk weer een tapasavond hadden haha!

De daaropvolgende week hadden we elke dag 4 uur les en vervolgens nog 2 uur commerciële lessen in het Spaans. Ook kregen we deze week nog een nieuwe (Duitse) huisgenoot. Waardoor we nu met z’n zessen wonen. Hij blijft wel maar een paar weken. Donderdag ben ik met Cecilia naar de salsa les op school geweest. Hier leerden we gewoon de basic steps. Het was leuk om een keertje gedaan te hebben en vooral ook erg gezellig! Vrijdag hadden we alweer de laatste dag school. Na 8 weken ga ik de lessen en leraren toch echt wel missen. Maar natuurlijk zie ik nu, vanuit het kantoortje, nog steeds iedereen langslopen en zwaaien haha! Vrijdagavond zijn Fabiënne en ik de stad in geweest, waar we eerst bij Bambu iets gedronken hebben en vervolgens bij Sala Gold (goh, verassing :p) de rest van de avond gedanst hebben. Ik merk nu dat ik best vaak schrijf dat we het ’s avonds nog wat gingen drinken of de stad in gingen, maar dat is eigenlijk heel normaal hier in Spanje. De mensen leven veel meer buitenshuis dan wij in Nederland doen en genieten zo enorm van het leven. Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren! Ze zeggen hier dan ook “Solo hay una. Hay que aprovechar”. Zaterdag hebben Fabiënne en ik eerst een film gekeken (Before I fall) en toen nog een beetje aan stage gewerkt. Zondag ging ik met Cecilia naar Marbella, wat heel gezellig was! We hebben er alleen heel lang over gedaan om er te komen door omleidingen, veel verkeer op de weg etc. dus waren we pas om half 2 in Marbella. Eerst zijn we wat rond gaan lopen en kwamen we in een parkje waar heel veel schildpadje waren. Zo lief! Hier hebben we ook even geluncht (gepicknickt haha). Vervolgens hebben we door de leuke kleine straatjes gelopen. Verveelt nooit! Al die mooie huisjes met bloemen en tegeltjes! Toen hebben we een hele tijd langs het strand en over de boulevard gewandeld en uiteindelijk (na een redelijke zoektocht) kwamen we bij het historische centrum aan. Eerst bij het Plaza de los Naranjas, via Calle Carmen, naar de Templo de Dios. Dit is een christelijke kerk uit de 16e eeuw. Heel mooi allemaal! Vervolgens zijn we naar Alameda Park gewandeld. Dit park heeft super mooie blauwwitte banken die de Spaanse cultuur moeten uitbeelden. Deze waren echt super mooi en dus hebben we daar natuurlijk een paar foto’s gemaakt. Hierna liepen we via Avenida del Mar, waar een aantal sculpturen van Salvador Dalí staan, terug richting zee waar ik nog een lekker ijsje gegeten heb. Vervolgens hebben we de bus gepakt naar Puerto Banús. Dit is het rijkere gedeelte van Marbella met dikke auto’s en grote jachten. Het was leuk om gezien te hebben, maar ik heb toch meer met de smalle, gezellige straatjes, gezellige terrasjes en mooie monumenten. De bus terug vinden was moeilijker dan verwacht. Na een half uur heen en weer gelopen te hebben en vijfduizend mensen gevraagd te hebben, kwamen we uiteindelijk bij de bus aan om terug naar Marbella zelf te gaan. Daarna zijn we snel naar het grote station gelopen, waar we gelukkig net op tijd waren en hadden we het geluk om binnen 50 minuten in Málaga te zijn, waar bus 3 naar het appartement al kwam aanrijden. Ging iets soepeler dan de heenreis haha! Het was een hele leuke en gezellige dag!

Afgelopen dinsdag had ik dus mijn eerste stagedag. Ik hoefde pas om 11 uur daar te zijn en kon dus redelijk uitslapen. Als eerste heeft Ursula me aan iedereen voorgesteld. Daarna heb ik de brochure doorgelezen om de verschillende programma’s die Malaca Instituto aanbiedt te leren en nog wat verschillende dingetjes gedaan. Als laatste die dag moest ik helpen bij een soort van speurtocht van de activiteitenafdeling voor een groep uit Noorwegen. Ze moesten vragen beantwoorden door aan mensen te vragen en ook nog een paar dingen zoeken en meebrengen. Na de speurtocht vroegen Marta en Rafa of ik dit weekend ook meeging naar de excursie naar Sevilla. Dus ik zei: “Uh.. nee, niet zo ver ik weet. Maar als jullie me nodig hebben, dan kan dat wel hoor!”. Toen zeiden ze dat als ik met een van de excursies mee wilde, ik gewoon altijd mee kon. Zo lief! Wat een geluk heb ik zeg! Zo dankbaar! :) Woensdag hoefde ik pas om half 2 naar stage, waar ik eerst 2 uurtjes op kantoor gewerkt heb en toen met Marta met een groep van 36 personen (vooral van het Masterclass (50+) programma) naar Mijas gegaan! Eerst hadden we een kleine tour door Mijas waarbij ik achter de groep aan moest lopen zodat iedereen bij elkaar blijf en foto’s heb gemaakt. Ik heb ook weer dingen gezien die wij toen niet gezien hadden dus dat was wel echt leuk. Zo liepen we langs twee kerkjes. De eerste, Virgen de la Peña, was helemaal meet de hand gebouwd door een monnik in de 17e eeuw. Over monnikenwerk gesproken ;) De andere was eerst een islamitische kerk, maar nu dus een christelijke. De toren waar vanuit eerst de gebeden werden gezongen (tijdens de moorse overheersing), is nu de toren waar de kerkklok in hangt. Ook heb ik de stierenvechtarena van Mijas gezien. Deze is niet rond zoals alle andere, maar ovaal en eigenlijk veel te klein voor stierengevechten. Ook waren we de vorige keer zo langs het centrale plein gelopen. Marta vertelde dat de fontein die er op staat gebouwd is van de stenen die tijdens een soort van lawine, maar dan zonder sneeuw, naar beneden zijn komen vallen. Super interessant allemaal. Na de tour was er anderhalf uur vrije tijd en daarna gingen we naar het Museo del Vino én het Casa de la Luz . Dit heet zo omdat dit het eerste huis met elektriciteit in Mijas was en nu nog steeds alle kabels via dat huis komen. Hier kreeg iedereen 2 plakjes worst en een kaasje met een wijntje waarover dan wat verteld werd. Om half 9 waren we weer terug op school. Aangezien niemand meer zin om te koken had, gingen Fabiënne, Britt en ik eten bij Tony (de Nederlandse frituur die tegenover ons ligt) gaan eten. Donderdag en vrijdag heb ik van 9 tot 4 stage gehad en toen was het weer weekend! Aangezien Marta en Rafa gezegd hadden dat ik mee mocht met elke excursie die ik wilde, heb ik dankbaar van die kans gebruikt gemaakt en ging ik zaterdag dus naar Sevilla met school!!! Ik heb een beetje “gewerkt” aangezien ik de hele tour geholpen heb de mensen bij elkaar te houden haha, maar dat heb ik er dubbel en dik voor over! Ik stond om 06:45 op en om 8 uur vertrokken we. Om half 12 waren we in Sevilla en hadden we een tour van een vrouwtje. Eerst bezochten we het Plaza de España. Wat was dat mooi zeg! Er was een grote fontein in het midden, daaromheen een soort grachtje, waar mensen in gondels aan het varen waren en met de meeste mooie bruggetjes er over heen. Rondom stonden super mooie gebouwen met mooie bankjes er voor. De gids legde uit dat het vroeger een soort bibliotheek was en dat in de soort van kastjes naarst de bankjes dan boeken lagen. Mensen kwamen daar dan gewoon zitten en lezen. Zo leuk! Daarna liepen we door een, naar mijn mening, niet zo interessant stuk van Sevilla om uiteindelijk bij Real Alcazar uit te komen. Dit is het koninklijk onderkomen als ze in Sevilla zijn. Als ze er niet zijn, kun je de openbare ruimten van het kasteel bezoeken. Het was verschrikkelijk mooi! Net alsof je in Marokko was! Daarna hadden we vrije tijd en ben ik eerst naar de kathedraal geweest en La Giralda (de toren naast de kathedraal). De kathedraal is het grootste Gotische kerkgebouw in de wereld en op de Sint-Pietersbasiliek in Rome en de St. Paul’s Cathedral in Londen na het grootste kerkgebouw van Europa. Helaas was deze alleen eerst niet te bezichtigen omdat er een bruiloft was en daarna was er een rij van hier tot Tokio. Vervolgens liep ik terug naar het Plaza de España want met de tour waren we er echt langs gerend. Onderweg liep ik langs de universiteit wat de vroegere tabaksfabriek was. In de opera Carmen van Bizet werkt Carmen hier! Hierna ben ik weer teruggelopen naar ons verzamelpunt op het Plaza de Triunfo, maar ik had nog ruim 2 uur over dus vroeg ik aan zo’n mannetje met zo’n paardenkoets of hij uit Sevilla kwam (“ja”) en wat ik per se gezien moest hebben in Sevilla. Hij zei dat naast wat ik al gezien had, ik ook het Archivo General de India en de Torre de Oro moest bezoeken, dus deed ik dat haha! In het archief waren documenten van Columbs over zijn ontdekking van “De Nieuwe Wereld”. Hoe gaaf!? Ook was het er koel, wat fijn was aangezien het bloedje heet was in Sevilla! De Torre de Oro was niet zo spectaculair. Misschien wel van binnen, maar aangezien ik niet met pin kon betalen en de dichtstbijzijnde pinautomaat helemaal bij de kathedraal was, heb ik de toren niet van binnen gezien. ‘Klein bedrag, pinnen mag’ kennen ze niet hier in Spanje… Uiteindelijk ging ik dus maar even pinnen. De twee vrouwtjes die voor mij waren lopen weg, ik wil mijn pas er in steken, komt er opeens €150,- uit. Voor een seconde of twee stond ik aan de grond genageld en toen rende ik met het geld achter ze aan. Het enige wat ze zeiden was “oh”, ze pakten het geld en liepen door. Er kon niet eens een dankjewel vanaf. Hoe kan je in gods-hemels-naam je geld vergeten? Dat is de hele reden dat je naar een pinautomaat gaat. Het was ook nog niet eens zo’n beetje ook. Heel vreemd haha. Na deze ervaring liep ik nog naar de stierenarena, maar aangezien ik niet meer heel veel tijd over had, heb ik deze niet bezocht. Op de weg naar de bus nog een foto gemaakt van de groep en toen was het weer tijd om naar huis te gaan! Ik heb een top dag gehad en Sevilla was heel mooi, maar ik kreeg er geen “wauw”-gevoel van. Alleen op het Plaza de España en in het kasteel dan! Rond 8 uur was ik weer thuis. ’S Avonds videobelde ik nog naar Sandra voor haar verjaardag en heb ik nog met de halve familie gekletst haha. Daarna ben ik nog met Fabiënne, Gabrielle (een vriendinnetje van Fabiënne die op bezoek is), Britt, Kiki en Cecilia naar de rooftopbar geweest en dat was heel gezellig!

Zo, nu zijn jullie weer op de hoogte van mijn leven hier én minstens een uur verder haha! De tijd gaat trouwens wel heel snel hier. Zo zat ik nog in het vliegtuig en zo ben ik alweer 8 weken hier. Time flies when you’re having fun! ;) Ook al voel ik me sinds de eerste dag me hier enorm thuis, het voelt nog niet als normaal. Ik besef elke dag hoeveel geluk ik heb dat ik dit avontuur mag beleven en geniet dan ook van elk moment! Ik hoop dat in Nederland ook alles goed gaat, dat het weer niet al te slecht is en ik kan natuurlijk niet wachten om jullie weer te zien!

Veel liefs vanuit Spanje!

  • 01 Oktober 2017 - 23:44

    Opa En Oma:

    Hoi Celine
    Alweer een super leuk verslag, we hebben het
    Met veel plezier gelezen
    tapas en cocktails smaken goed merk kien
    je geniet met volle teugen, zo moet het ook
    Dus geniet nog maar even en tot spoedig weerzien.
    Groetjes en

  • 06 Oktober 2017 - 00:34

    Francis:

    dit berichtje schrijf ik nu voor de tweede keer , eerste keer waarschijnlijk niet verstuurd??

    een ontzettend leuk verhaal en het leest lekker , wij genieten een klein beetje met je mee.

    maar als ik dit zo lees over cocktails ,tapas,zon en gezelligheid vraag ik me af op het geliefde Parijs nu op nummer twee staat!!

    groetjes Mama en een dikke knuffel

  • 21 Oktober 2017 - 14:00

    Finy:


    Hoi Celine,

    Regeer wat laat, maar wat weer een mooi verhaal, wat geniet je ..
    Ik ga helemaal mee in je verhaal, zou daar ook graag willen zijn.

    Lieve groetjes,

    Ome Hub en Tante Finy.

    xxx

  • 22 Oktober 2017 - 18:02

    Resy:

    Hoi Celine,

    Wat ben ik weer stik jaloeoeoeoeoeoeoers!
    Klinkt geweldig (en erg leuk geschreven).

    Ga je ook nog naar Cordoba???

    Liefs

    Resy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 26 Sept. 2015
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 17895

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2018 - 31 Januari 2019

Studeren in Madrid

31 Juli 2017 - 16 December 2017

Stagiaire in Málaga

27 September 2015 - 27 Februari 2016

Au Pair in Frankrijk

Landen bezocht: