De eerste week: van toerist tot bijna dakloos - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Celine Prevos - WaarBenJij.nu De eerste week: van toerist tot bijna dakloos - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Celine Prevos - WaarBenJij.nu

De eerste week: van toerist tot bijna dakloos

Blijf op de hoogte en volg Celine

02 September 2018 | Spanje, Madrid

Zoals jullie weten heeft Spanje vorig jaar tijdens mijn stageperiode in Málaga aardig mijn hart weten te veroveren. Ik kon mijn geluk dan ook niet op toen ik hoorde dat ik voor mijn minor terug naar dit geweldige land mocht! Als onderdeel van mijn studie International Business and Languages aan de Fontys in Tilburg, ga ik komend half jaar de minor Business Administration volgen aan ESIC Business & Marketing School Madrid.

Anderhalve week voor mijn vertrek (op 25 augustus) ben ik gestopt met werken bij Mise en Place in Tilburg en heb ik heerlijk de tijd kunnen nemen om van iedereen afscheid te nemen. Maandag (13 augustus) sprak ik met Amy, Danina en Aaron af en hebben we een hele gezellig dag in Maastricht gehad. Aangezien het regende zijn we naar Mamma Mia 2 geweest, wat zeker een aanrader is! Daarna hebben we lekker op de markt gegeten en nog een drankje gedaan langs de Maas. De ober raadde mij een Tinto de Verano aan. Ik moest even controleren of ik niet al in Spanje beland was haha! Dinsdag ging ik met Fenna en Tess naar GaiaZOO. Wat een enorm leuke dag diertjes kijken, ijsjes eten en spelen met mijn kleine nichtjes. Donderdag gingen Amy en ik een dagje naar Aken waar we een té lekkere wafel aten bij WonderWaffel en gewindeld hebben, om de dag af te sluiten met sushi! Wat wil een mens nog meer? Zaterdag ging een dagje met pap met de motor weg. Eerst hebben we door het Limburgse landschap getoerd en een ijsje gegeten bij de Wingbergerhoeve in Camerig en daarna zijn we nog naar naar Monschau gereden! Echt, wat een onwijs leuke dag! ’s Avonds zijn we nog met z’n drietjes (pap, Hilco en ik) bij de Griek wezen eten! Op zondag ben ik met mam, oma en Leon naar België geweest. Eerst gingen we naar een (gekke) kunsttentoonstelling in een kasteel in Rekem, vervolgens hebben we heerlijk gegeten in een Amerikaanse diner in Lanaken en zijn we naar een foodtruck festival in Maaseik geweest. Hier ontbrak het alleen aan de foodtrucks, maar gelukkig bracht de ijssalon op de markt troost en hebben we nog een heerlijk ijsje gegeten! Zó genoten van deze dag!

Maandag sprak ik weer met Amy en Aaron af, maar was het geluk niet bepaald aan onze zijde. We wilden die dag de mergellandroute door Zuid-Limburg gaan rijden, maar door de regel viel dat plan letterlijk in het water. We besloten toen om heel spontaan een dagje naar Keulen te rijden, maar kwamen helaas met pech langs de kant te staan. Na minstens een uur (in de regen) langs de kant te hebben gestaan (waar we gelukkig wel om hebben kunnen lachen) kwam de ADAC en konden we verder rijden. Toen hebben we eerst maar Aaron’s auto naar de garage gebracht om vervolgens er toch nog maar een leuke dag van proberen te maken. Dat is zeker gelukt! W hebben eerst een heerlijke ijscoupe in Herzogenrath gegeten en toen zijn we bij Amy thuis film gaan kijken. Daarna zijn we nog naar Aken gegaan en hebben we super lekker bij de Vielharmonie gegeten en een cocktail gedronken om als laatste nog naar de Öcher Bend te gaan waar we het mooiste vuurwerk ooit gezien hebben! Toch nog een top dag dus! Dinsdag ben ik begonnen met inpakken en aten we het ’s avonds weer met de hele familie bij oma. Op woensdag ben ik met Joyce naar Keulen gegaan (toch nog in Keulen geweest dus). We hebben een beetje sightseeing gedaan en gewinkeld, maar het was vooral heel erg gezellig! Donderdag en vrijdag heb ik mijn koffer ingepakt en de laatste dingetjes geregeld. Vrijdagavond hebben we gezellig met mama, Hilco, Leon, oma, Rico, Sandra, Fenna en Tess bij ons Chinees gegeten en ben ik nog bij pap en Nicole afscheid gaan nemen.

Zo, wat een drukke anderhalve week. Even bijkomen… Nee hoor! Zaterdag was het dan eindelijk zo ver. Mama, oma en Tess brachten me naar Eindhoven Airport waar ik – na heel veel knuffels – samen met Fabiënne vertrok naar Madrid om te beginnen aan ons nieuwe avontuur! We zitten tot en met 1 september in een prachtige airbnb op het Plaza Mayor . Dit plein is in 1617 aangelegd in opdracht van koning Filipe III, vandaar ook dat er een reusachtig standbeeld van hem midden op het plein staat. Op het plein staan 136 huizen die 437 balkons hebben wat zorgt voor een schitterend uitzicht vanuit onze kamer! Na aankomst hebben we eerst eventjes wat spulletjes uitgepakt om vervolgens nog even gezellig een sangría te drinken op het Plaza Santa Ana. Ook liepen we al langs Puerta del Sol, een van de belangrijkste pleinen van Madrid!

Op zondag gingen we op ontdekkingstocht door onze nieuwe buurt, aangezien ons appartement voor de rest van de 4,5 maanden op 1 minuut afstand van de airbnb ligt, aan Calle Mayor! Zo liepen we nogmaals langs Puerta del Sol, wat ‘poort van de zon’ betekent. Nou, dat was zeker te merken! Wat een weertje! Voor veel Madrileños (de inwoners van Madrid) is dit plein een belangrijk trefpunt. Voor Casa de Correos, een groot gebouw met klok, ligt het nulpunt van Spanje. Alle afstanden in Spanje worden vanuit hier berekend! Ook zijn we in de Mercado de San Miguel geweest, een overdekte markt waar de Madrileños als sinds 1916 hun eten kopen. Wat zag het eten er allemaal lekker uit zeg! Voor de rest zijn we door de kleine straatjes geslenterd waar we prachtige pleinen (zoals bijvoorbeeld het Plaza de la Villa) en gebouwen tegen kwamen en hebben we nog heerlijk geluncht en een beetje gewinkeld. Wat een heerlijke eerste dag! Ook al heb ik totaal niet het gevoel dat deze mooie plek mijn thuis is voor de komende 4,5 maanden, heb ik enorm veel zin om de rest van Madrid te ontdekken én natuurlijk mijn Spaans weer te verbeteren! Zondagavond zijn we lekker geweest uiteten en hebben we nog wat gedronken. Maandag was voor ons een regeldag. Eerst zijn we naar Citylife Madrid geweest. Dit is een organisatie die internationals helpt met hun verblijf in Madrid. Hier kregen we een welkomstpakket en belangrijke informatie over het leven in Madrid. Ook maakten zij voor ons een afspraak bij het oficina de transporte, waar we onze metrokaart konden ophalen. Ook hebben we heerlijk geluncht bij Café & Tapas op het Plaza de Jacinto Benavente dat voor Teatro de Calderón ligt. Daarna hebben we nog inkopen gedaan voor het appartement waar we 1 september intrekken en hebben we thuis uitgerust en gekookt. Het ’s avonds zijn we naar de welkomstparty van Citylife Madrid voor alle internationals in Madrid geweest. Op het begin dachten we ‘waar zijn we beland?’ maar uiteindelijk hebben we een hele leuke avond gehad! Dinsdag hebben we niet zo heel veel gedaan. Daar is het op dit moment eigenlijk ook veel te warm voor. Maandag was het zelfs 37 graden! We zijn lekker gaan lunchen in de buurt van Plaza Mayor en hebben thuis gegeten en film gekeken. Woensdag hebben Fabiënne en ik de stad ontdekt. Eerst zijn we met de metro naar het Plaza de España gereisd. Op dit plein staat het beeld van de bekende Spaanse schrijver Miguel de Cervantes samen met de door hem gecreëerde figuren Don Quijote en Sancho Panza. Vervolgens liepen we door de Jardines Sabatini. Dit zijn de paleistuinen van het Palacio Real. Het Palacio Real is het koninklijk paleis dat werd gebouwd in opdracht van Felipe V. Carlos III was echter de eerste koning die zijn intrek nam in het paleis. Vandaag de dag kunnen er zo’n 50 van de 2800 vertrekken in het paleis bezichtigd worden. Dit hebben wij nog niet gedaan aangezien het zo enorm warm is. Tegenover het paleis ligt de Catedral de Nuestra Señora de la Almudena. De bouw van deze prachtige kathedraal heeft wel 110 jaar geduurd! Almudena is de naam van de beschermheilige van Madrid. Nadat we deze beide gebouwen (van buiten) bezichtigd hadden, zijn we in een klein zijstraatje iets gaan drinken om vervolgens de toerist uit te hangen en met zo’n idiote toeristenbus mee te gaan. Iedereen die me een beetje kent weet wat ik er van vind om als toerist gezien te worden haha, maar het was wel heel handig om Madrid te leren kennen. De bus reed langs alle bekende dingen van Madrid, waardoor we in een keer alles gezien hebben en ook een idee hebben hoe ver en waar alles precies ligt. De bus reed eerst door onze buurt Sol, die we dus al kenden. Vervolgens reden we langs een aantal musea (Museo Thyssen, Museo Reina Sofía en Museo del Prado) en stapten we uit bij de Jardín Botánico. Hier zijn we eventjes doorheen gelopen, maar vonden we beiden niet heel interessant, om daarna op een pleintje in de buurt te lunchen. Daarna zijn we weer op de bus gestapt die ons langs nog meer bekende punten van Madrid reed. Bijvoorbeeld de Puerta de Alcalá, de vroegere stadspoort van Madrid ontworpen door Francisco Sabatini. Calle Alcalá is de langste straat van Madrid. We reden door Barrio de Salamanca, een andere wijk in Madrid, langs het Plaza de Colón, het plein van Columbus en het Plaza de Cibeles. Op deze rotonde staan drie van Madrids bekendste punten: het beeld van een door leeuwen getrokken koets met daarop Cybele, de godin van de vruchtbaarheid, de Banco de España en het Palacio de Cibeles. Dit gebouw is al meer dan honderd jaar oud. Vandaag de dag is het een museum met wisselende exposities en bevinden zich er een restaurant en dakterras. Vroeger was het gebouw het hoofdkantoor van de Spaanse Post. Daarna reden we over de Gran Vía weer terug naar het Plaza de España waar we onze dag begonnen waren en met een kleine omweg langs Templo de Debod en de Puerta de Toledo, kwamen we weer aan bij het Plaza Mayor, waar onze Airbnb was. Het ’s avonds hebben we film gekeken en pizza gegeten. Op donderdag ben ik eerst naar de kapper geweest. Wat was ik bang dat ze me niet zouden snappen en kaal of met roze haar terug zou komen! Gelukkig is alles goed gegaan haha! Daarna ben ik een beetje rond gaan lopen in Madrid en liep ik langs het Plaza Santa Ana, kwam ik langs het Plaza Mayor en stond ik ineens weer voor het Palacio Real. Madrid is eigenlijk helemaal niet zo heel groot dus! Ik ontdekte nog het Plaza de Oriente, waar midden op het plein een groot beeld van Felipe IV staat. Aan dit plein ligt het Teatro Real, het belangrijkste operagebouw van Madrid. Ik liep verder naar het Plaza de España en pakte hier de metro terug naar de Airbnb. Vrijdag was onze eerste dag op school. Het bleek gelukkig erg makkelijk om er te komen en de afstand viel gelukkig ook reuze mee! We kregen eerst een welkomstpraatje, daarna een rondleiding en een welkomstdrankje en toen mochten we alweer gaan. In de middag zijn we gaan winkelen, maar helaas zonder enig resultaat. Waarschijnlijk waren we te afgeleid door de mooie winkels om op te kleding te letten, want wat zijn het mooie gebouwen zeg! Het lijken net musea! Het ’s avonds zijn we naar de Opening Party van ICON geweest, wat mede georganiseerd was door ESIC, onze school. Zaterdag was dan de dag waar we al de hele week naar uitkeken aangezien we naar het appartement voor de komende 4,5 maanden zouden verhuizen, maar wat bleek dit een enorme tegenvaller te zijn. Het appartement (en dan voornamelijk onze kamer) was veel kleiner, ouder en viezer dan het op de foto’s leek. De kamer lijkt wel een gevangenis, met maar twee mini raampjes. De moed zakte ons in de schoenen, want we zagen ons zelf hier niet de komende 4,5 maanden wonen. We zijn toen naar de organisatie gegaan, maar dit leverde weinig op. Ze zouden een poetsvrouw sturen, maar dat maakt het appartement natuurlijk niet groter. Daarna heeft Citylife Madrid voor ons contact met de organisatie opgenomen en toen boden ze ons aan de borg en een deel van de service fee terug te betalen als we voor 17:00 uit het appartement waren. Het was toen al 15:30 en zijn we heel hard naar andere appartementen gaan zoeken, maar heel Madrid zat helaas al vol en aangezien we niet de stap durfden te nemen om dit appartement af te zeggen en daarna misschien op straat te staan, hebben we besloten hier te blijven, het als een ervaring te zien en er het beste van te maken. We zijn daarna het contract gaan tekenen en de organisatie heeft beloofd dat we nieuwe matrassen krijgen. Ook kregen we een ventilator en bleek de huur gelukkig minder te zijn dan wat ons eerst verteld was. We gaan nu maar leuke spulletjes halen om de kamer op te vrolijken en er wat gezelligs van te maken. Het was niet de makkelijkste dag in ons Madridavontuur, maar vanaf hier kan het alleen maar beter worden, toch? Om ons zelf op te vrolijken, zijn we het ’s avonds gaan uiteten bij Tapa Tapa, wat echt een super lekker restaurant bleek te zijn! Moe van deze dag, vielen we die avond vroeg in slaap. Ondanks deze mindere ervaring, heb ik nog enorm veel zin om Madrid en omgeving verder te ontdekken, mijn Spaans te verbeteren en er gewoon een hele mooie reis van te maken. Ik heb nog een paar dagen vrij en woensdag beginnen we met school! Spannend!

¡Hasta pronto!

  • 02 September 2018 - 13:12

    Francis:

    Zoals je het hier opschrijft begint inderdaad een nieuw avontuur,(in malaga hadden jullie alle luxe) respect dat jullie niet hollend zijn weggerend en er iets mooi's van willen maken.geniet van alles,je zit toch maar in de Hoofdstad van Spanje.
    schrijf je adres hier op en we sturen allemaal een kaart voor de muren op te vrolijken!!!toch lezers!!
    groetjes en een dikke kus en knuffel van mij xxx


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 26 Sept. 2015
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 17861

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2018 - 31 Januari 2019

Studeren in Madrid

31 Juli 2017 - 16 December 2017

Stagiaire in Málaga

27 September 2015 - 27 Februari 2016

Au Pair in Frankrijk

Landen bezocht: