Joyeux Anniversaire en andere leuke dingen! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Celine Prevos - WaarBenJij.nu Joyeux Anniversaire en andere leuke dingen! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Celine Prevos - WaarBenJij.nu

Joyeux Anniversaire en andere leuke dingen!

Blijf op de hoogte en volg Celine

25 Januari 2016 | Frankrijk, Parijs

Coucou!

(Dat is een van de vele woordjes die ik van mijn gastgezin geleerd heb. Het betekent in het Nederlands ‘Kiekeboe’, maar is hier een sociaal geaccepteerde manier om hoi te zeggen).


Mijn eerste drie weekjes, na mijn geweldige mini-vakantie in Nederland, zitten er alweer op! Het was eventjes moeilijk om na zo’n twee super weekjes gevuld met kerst, nieuwjaar en vooral de mensen die ik liefheb, weer weg te gaan. Maar ondertussen heb ik ook hier weer heel veel leuke dingen gedaan!


Zo ga ik bijvoorbeeld weer naar school, waar ik nu zelfs lessen op B2 niveau volg en ja, daar ben ik stiekem eigenlijk best wel een beetje trots op!


Ook heb ik een paar keer een ‘galette des rois’ gegeten, wat een soort speciale taart is waar dan een fève (minuscuul beeldje/voorwerp) in zit. Volgens mij is het prima te vergelijken met drie koningen, alleen dat het hier echt een hele happening is. Alle winkels verkopen ze, overal wordt er reclame voor gemaakt, de kindjes hebben er ondertussen al twee of drie op school gehad en als je dus die fève in jouw stukje taart hebt zitten, ben je de koning(in), krijg je de kroon die je bij de taart krijgt en mag je je koning(in) kiezen. Ik ben nooit koningin geworden haha :p


Op de eerste maandag dat ik terug in Frankrijk was, bracht ik mijn hobo naar Marigaux, die deze eens goed gingen nakijken.

De donderdag daar op volgend ging ik met Charlotte eventjes winkelen. Eigenlijk wilde ik niets kopen, maar dat bleek toch onmogelijk met de sale en al die leuke kleren! Het was daarnaast ook heel gezellig!

Die zaterdag had ik weer met Charlotte afgesproken en zijn we gaan schaatsen op de Eiffeltoren. Ja, je leest het goed. Nee, dat is geen typefout. Ik ben echt gaan schaatsen OP de Eiffeltoren. Op de eerste etage van de Eiffeltoren hebben ze namelijk tijdelijk een schaatsbaan gemaakt. Wie kan nu zeggen dat ‘ie op de Eiffeltoren geschaatst heeft? Nou… IK! Voordat we gingen schaatsen zijn we helemaal tot boven gelopen, waar we nog wat foto’s hebben gemaakt en van het uitzicht hebben genoten. Na het schaatsen, wat echt heel leuk was (wat hebben we gelachen), zijn we richting Ladurée gegaan. Helaas kwamen uit bij de Ladurée die alleen maar macarons verkoopt voor mee te nemen en kon je hier niet zitten, maar wat waren de macarons die ik gekocht had lekker! Ik ben overtuigd: Les macarons de Ladurée sont les meilleurs du monde!! Om de dag af te sluiten, zijn we nog gaan uiteten. We aten pizza in hartjesvorm, wat heel leuk uitzag en ook wel lekker was (alleen vergelijk ik nog steeds elke pizza met die wat ik toen met Joyce in Antwerpen gegeten heb en daar heeft tot nu toe nog geen enkele van gewonnen…).

Zondag vertrokken mijn gastouders voor een weekje naar de Verenigde Staten. De oma zou die namiddag komen en dus was ik het ’s ochtends en het ’s middags met de kindjes alleen. Eerst hebben het ’s ochtends wat getut en lekker lang ontbeten, vervolgens hebben we wat geknutseld om als laatste nog naar de film ‘Belle et Sébastian’ te gaan, wat een mooie, soms verdrietige, maar uiteindelijk hele blije, Franse film was. Lucie heeft de hele film lang m’n hand vastgehouden haha! Lief! Deze week was een hele gezellige, maar vermoeiende week, aangezien ik elke dag om half zeven op stond (en dat voor mij gewoon echt heel heftig is haha) en bijna 24 uur per dag met de kindjes bezig was. Ik heb het ’s nachts wel geslapen hoor haha :p We aten deze week wat eerder dan normaal, wat mijn buikje wel zo prettig vond! Op woensdagmiddag hadden we een soort binnen-picknick wat resulteerde in een super groot feestmaal, ’s avonds aten we ‘fruits de mer’ en at ik dus voor het eerst in m’n leven krab die ik met zo’n tang kapot moest kraken.

Donderdag sprak ik met Charley (die uit Engeland komt) af, die bij mij in de buurt woont (tot volgende week, aangezien ze dan van familie gaat switchen, waarna ze niet meer in de buurt woont wat wel jammer is, want het was fijn om door de week ook eens met iemand af te spreken). Ik had na lange tijd eindelijk contact met Marigaux gehad en dus ging Charley met mij hier mee naar toe om mijn hobo op te halen. Daarna hebben we nog geluncht ergens aan de voet van het Montmartre, wat helaas niet zo heel lekker was. Het was wel heel gezellig en hadden allebei het gevoel dat we elkaar al een hele lange tijd kenden. Leuk! Dat zelfde gevoel had ik trouwens met de oma van het gezin, waarmee ik een paar keer echt heel hard gelachen heb! Wat is dat een lieve vrouw! (Maar natuurlijk niet liever en leuker dan mijn eigen oma!!!).

Op vrijdagavond hadden we nog een mini-pyjama party met de kindjes en dansten we op kinderliedjes. We hadden alle luiken dicht (ze hebben hier van die luiken die je moet sluiten in plaats van gordijnen), alle lichten uit en van die glowsticks om armbandjes te maken. De kindjes vonden het super leuk!

Op zaterdag ging de oma naar huis en voordat mijn gastouders thuis kwamen, heb ik met kindjes een toneelstukje gedaan. We knutselden maskers en attributen, de kindjes verkleedden zich en we hadden een echte generale repetities haha. Het toneelstukje (met de naam ‘Le loup n’et pas méchant’) ging over een wolf (Guillaume) en alle dieren uit het bos (Lucie als bosfee, Florian als ezel en ik als konijn) waren bang voor hem. Steeds als hij in de buurt kwam, renden alle dieren weg, maar eigenlijk was de wolf juist heel lief en wilde hij de andere dieren uitnodigen voor zijn verjaardagsfeestje. (Mooi hè, die wijze les wat de kindjes hierbij leerden ;)). Toen mijn gastouders terug kwamen, en hartstikke moe waren van de lange reis, was het eerste wat ze moesten doen van de kindjes (zelfs nog voordat ze een kus wilden geven), naar ons toneelstukje kijken. Sorry haha!
Om me te bedanken dat ik deze hele week op de kindjes gepast had, stond Philippe zijn plaats aan mij af en ging ik het ’s avonds met Estelle naar het Ukelele Orkest van Groot-Britannië luisteren. Wat was dit leuk zeg! Het orkest bestond uit zeven mensen, ze speelden en zongen voor het grootste gedeelte bekende liedjes en maakten ook heel veel grapjes. Echt een top avond! (Ze speelden ook op een ukelele kleiner dan mijn hand!).

Op donderdag sprak ik weer met Charley af en hebben we hier in de buurt wat gewinkeld en geluncht en was het gewoon weer heel gezellig!

Op vrijdag ging ik eerst naar school, kocht ik bij de Hema nog wat stroopwafels, roze koeken en eierkoeken voor goûter (dat vonden de kindjes heel leuk) en ging ik het ’s avonds richting Gare du Nord want: JOYCE KWAM MIJ DIT WEEKEND OPZOEKEN!

Wat heb ik een onwijs gezellig weekend gehad! Het was zo ontzettend gezellig en wat hebben we enorm veel gezien, gelopen, gelachen en gegeten!!! Vrijdagavond kwam Joyce dus aan en nadat we iets gegeten hadden en in ons hostel waren ingecheckt, zijn we nog ergens iets gaan drinken want IK WAS JARIG!!! Op zaterdag hebben we zowel bovengronds als ondergronds heel veel meters afgelegd! Wat hebben we veel gezien: De Notre-Dame, die we zelfs van binnen konden bezichtigen aangezien er voor de verandering eens geen rij van hier tot Voerendaal stond (:p), de Eiffeltoren die we door de mist maar voor de helft zagen, de Arc de Triomphe die we van een afstandje bewonderd hebben, waar we vervolgens tegen (de grote vestiging van) Ladurée aanliepen en hier dus macarons zijn gaan eten. Nee, deze keer geen macarons pour emporter, maar sur place! Yes, eindelijk! Weliswaar niet in het restaurant zelf, aangezien dat helemaal vol zat, maar in de bar die minstens zo mooi was! Ook al was de bar echt super, super mooi, ik wilde het restaurant zelf toch wel even zien. Dit was op de tweede etage, waar tot mijn grote geluk ook de toiletten waren. Prima reden om dus naar boven te gaan, toch? ;). Als laatste kwamen we bij de Sacre-Coeur (na hartstikke veel trappen opgelopen te hebben, alsof we nog niet genoeg gewandeld hadden die dag). Deze was nog open en die hebben we dan vervolgens ook bezocht. Ook konden we genieten van het geweldige uitzicht, over ‘Paris by night’. En dat uitzicht was dan ook echt geweldig mooi, met als absolute hoogtepunt (ergens in een klein hoekje verstopt) de Eiffeltoren, waarvan al haar honderden lichtjes aan het knipperen waren. Ons hostel lag trouwens op twee straten afstand van de Moulin Rouge en zelfs op één straat afstand van het Café ‘Les Deux Moulins’, HET café waar Amélie werkt in de film ‘Le fabuleux destin d’Amélie Poulain’. Ook skypte ik op zaterdag met mama, papa en Hilco voor mijn verjaardag en ontving ik hartstikke veel lieve berichtjes! DANKJEWEL ALLEMAAL!

Op zondag hebben Joyce en ik nogmaals de Arc de Triomphe bezocht (nu van dichtbij haha) en daarna de Eiffeltoren, waar de mist gelukkig ietsjes minder was. Vervolgens hebben we een heel leuk, maar ook heel koud, boottripje over de Seine gemaakt, waar we ontzettend veel gezien hebben! Ook vertelden ze heel veel over de dingen die we zagen. Zo veel, dat ik het niet eens meer allemaal herinneren kan. Wat ik heb onthouden was dat het Place de la Concorde is betegeld met de stenen van de tijdens de Franse revolutie verwoestte gevangenis Bastille. Ook is op dit plein Marie- Antoinette en Louis XVI onthoofd. Daarnaast vertelden ze dat het Musée du Louvre eerst een kasteel was, maar onder Louis XIV verplaatste het hof zich naar Versailles (waar nu het hele mooie, grote Chateau du Versailles staat). Pont Neuf is blijkbaar de oudste brug van Parijs, wat eigenlijk wel grappig is, aangezien Pont Neuf in het Nederlands Nieuwe Brug betekent. Pont Alexandre III is door Rusland aan Parijs cadeau gedaan (dat wist ik al, maar altijd leuk om te vertellen). Dat Musée d’Orsay vroeger een treinstation is geweest, wist ik ook al. Dat is namelijk ook niet moeilijk te raden als je het gebouw ziet. Wat ik nog niet wist is dat het daarna eerst een tijdje een theater geweest is, alvorens het een museum geworden is. Als laatste wat ik me kan herinneren is dat het kleine, witte gebouw naast Musée d’Orsay als voorbeeld gebruikt is voor het Witte Huis. Dat is me nooit eerder opgevallen, maar als je het eenmaal weet, lijkt het als twee druppels water! Grappig hè?
Als allerlaatste, voordat we onze koffers ophaalden en richting Gare du Nord gingen en afscheid moesten nemen, aten we nog EINDELIJK (hè Joyce ;)) een Crème Brûlée, wat een prima afsluiting was van een super gezellig weekend! Eenmaal thuis bij mijn gastgezin aangekomen, aten we raclette (heb ik volgens mij al eens uitgelegd en anders: Google knows all). Na het eten kwamen ze met een chocolade-perencake met sterretjes (van die vuurwerkdingen ja) en een muziek-makend kaarsje. Ook zongen ze voor me in het Frans én in het Engels en kreeg ik een cadeautje! Super lief!

Ik heb dus deze afgelopen tijd, zoals jullie kunnen lezen, weer heel veel leuke dingen gedaan. Ik heb een super geweldige verjaardag gehad die dit jaar 2,5 dag geduurd heeft ;) Het was een enorm leuk weekend: het was super gezellig en we hebben zó veel gelachen!

Lieve Joyce, dankjewel dat jij mijn verjaardagscadeautje was!

Lieve iedereen, à bientôt!


Lieve groetjes vanuit Frankrijk,

Celine

  • 25 Januari 2016 - 17:08

    Joyce:

    Hooooj lieve nichtje,

    Ik vond het helemaal super geweldig om jou verjaardagscadeautje te zijn!!
    Ik heb een heerlijk weekend gehad en veel mooie dingen gezien, veel gelachen en lekker gegeten!!
    Op naar ons volgende weekendje weg! Maar eerst ga je nog even lekker een maandje genieten van het mooie Parijs!

    Bedankt voor alle gezelligheid het afgelopen weekend!!

    Heel veel liefs uit Limboland!

  • 25 Januari 2016 - 19:19

    Francis:

    prachtig verhaal weer, en wat leuk om dit allemaal te lezen, je onderneemt zoveel daar! ,ben echt trots op je .....en een geweldig vejaardag's weekend gehad. super,wat wil je nog meer..groetjes mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 26 Sept. 2015
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 17860

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2018 - 31 Januari 2019

Studeren in Madrid

31 Juli 2017 - 16 December 2017

Stagiaire in Málaga

27 September 2015 - 27 Februari 2016

Au Pair in Frankrijk

Landen bezocht: