Op reis! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Celine Prevos - WaarBenJij.nu Op reis! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Celine Prevos - WaarBenJij.nu

Op reis!

Blijf op de hoogte en volg Celine

19 Oktober 2018 | Spanje, Madrid

De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Dinsdag (onderhand alweer 25 september) zijn Fab en ik begonnen met naar de sportschool te gaan. Huh, wat? Ja, jullie lezen het goed. Ongelofelijk he? Celine aan het sporten haha! Woensdag zijn we voor school met een paar klasgenootjes (Ana, Patricia, Cristina en Carmen uit Spanje, Amelie en Victor uit Duitsland en Fab en ik) gaan sushi-lunchen in Pozuelo en het ’s avonds met de vaste groep weer een paar dansjes gaan wagen bij Teatro Barceló. Ik hoef vast niet te vertellen dat het weer erg gezellig was! Op vrijdag had ik weer orkestrepetitie van JOECOM. We waren vandaag met vier hobo’s! Op dit moment kloppen de verhoudingen in het orkest nog niet helemaal aangezien er meer hobo’s en fluiten zijn dan strijkers haha! Zaterdagochtend moesten we vroeg op want we gingen met een paar klasgenootjes (Ana, Patricia, Carmen, Cristina, Amelie en Tom) en twee vrienden van klasgenootjes (Anni en Lothar) naar Toro. Hier ligt de wijngaard van de familie van Carmen, een van onze klasgenootjes. Zij had ons uitgenodigd om een weekendje daar naar toe te komen. Zo lief! Rond half 9 vertrokken we met twee auto’s in Madrid en rond half 11 kwamen we aan bij Quesería Chillon, een kaasmakerij die al vier generaties in de familie was en waar ze schapenkaas maken. Eerst kregen we een rondleiding door het Museo del queso (kaasmuseum). Hier vertelden ze over de familiegeschiedenis en lieten ze zien hoe de kaas vroeger gemaakt werd. Na de rondleiding hadden we een kaasproeverij met vijf verschillende kazen (van jong naar oud) en een soort spreads van kaas. Hierna gingen we naar de eerste wijngaard. Deze was niet van de familie zelf, maar ze kochten wel druiven hiervan aangezien ze van één wijngaard niet genoeg druiven hadden om wijn te maken. We zagen hier hoe ze de druiven aan het plukken waren en leerde de vader van Carmen hoe ze deden proeven om te kijken of ze rijp waren om geplukt te worden en er wijn van te maken. Je haalt eerst de ‘schil’ er van af en de pitjes er uit. Je proeft dan eerst de vrucht die zoet moet zijn, daarna de ‘schil’ en daarna bijt je op de pitjes. Deze mogen niet bitter smaken. Als dat allemaal zo is, zijn de druiven klaar om geplukt te worden. Na deze wijngaard, gingen we naar de wijngaard van de vader van Carmen. Hier was ook het uitzicht echt super mooi! Hierna gingen we naar de bodega (wijnmakerij) van Teso de Monja, een van de bekendste bodega’s van Toro. We hadden dit niet gepland, maar kregen toch een kleine rondleiding. Zo aardig! Toen was het ’s middags en hadden we een viergangen lunch in een restaurantje tegenover de bodega van de familie van Carmen. We begonnen met croquetas, daarna een salade met bacalao, toen kregen we het hoofdgerecht en daarna een heerlijk dessert met vanille ijs met een soort koekjeskruimels en aardbeiensaus. Zó lekker! Hierna kregen we een rondleiding door Bodega Francisco Casas, de bodega van de vader van Carmen. Zij maken een aantal verschillende rode wijnen. Toen we hier aan kwamen, kwam net de vrachtwagen met de druiven aangereden en zagen we hoe ze de druiven testten op suiker. Daarna werden ze in een grote opening gekiept en werd er druivensap van gemaakt. Later ging dit de vaten in en werd het gemaakt tot wijn. Als laatste ging het de houten wijnvaten in, waar het in bleef totdat het gebotteld werd. De smaak van de wijn hangt dus af van hoe lang het in de vaten zit en in welk soort vat het zit. De wijn rijpt dan en neemt ook de smaak van het vat aan. We hebben dus echt het hele proces van wijn maken kunnen zien vandaag. Super interessant! Dan restte er alleen nog maar één ding: proeven! De vader van Carmen had een aantal verschillende wijnen uitgekozen voor een proeverij en leerde ons hoe we wijn moesten proeven. De wijnen die we proefden waren allemaal in hun bodega gemaakt. We proefden van jong naar oud en de wijnen heetten camparrón, bayonnes en abba. Na de wijnproeverij gingen we naar het huis dat we gehuurd hadden voor ons tienen. Eerst ging een groepje boodschappen doen en wij hebben de kamers verdeeld en een beetje uitgerust. Daarna wilde iedereen de voetbalwedstrijd tussen Real Madrid en Atlético Madrid zien en daarna hebben we nog een rondje door Toro gewandeld. Wat een super schattig stadje! De zondag zijn we het ’s ochtends naar het Plaza de Toros (de stierenvechtarena) geweest waar we een rondleiding kregen. Ook gingen we met de tour ook nog naar Bodega Histórica del Vino de Toro. Dit was een soort museum waar ze vertelden over de historie van de wijnen van Toro en kwamen we ook de naam van de bodega van de vader van Carmen tegen. Na de rondleiding hebben we met z’n allen nog heerlijk gebarbecued in het huis. Eerst hebben we samen alles voorbereid en heeft Carmen me geleerd hoe je zelf Sangría maakt. We hebben lekker lang getafeld in het zonnetje en zijn daarna weer terug naar Madrid gereden. Wat heb ik een super gezellig en zeker ook heel interessant weekend gehad!

En toen was het alweer 1 oktober. Aangezien het maandag was, begon weer de schoolweek met van 14:00 tot 22:00 uur naar school en ook kregen we op maandag een nieuw huisgenootje: Julie uit (Franstalig) België. Na school gingen we weer met de vaste groep naar het vaste feestje: de Fucking Monday Party. Julie en Eder gingen mee en ook Peter, een vriend van Johan die op bezoek is. Super gezellig! Voor de rest was het eigenlijk een normale week. Overdag gaan we soms sporten en boodschappen doen, om 16:00 vertrekken we naar school en om 23:00 zijn we weer thuis. Woensdag kwamen er nog wat vrienden van Eder en Julie langs en speelden we beer pong en zijn we daarna nog eventjes de stad in geweest. Op vrijdag ging ik weer naar JOECOM , waar we met drie hobo’s waren en de strijkerssectie gelukkig alweer een stuk gegroeid was. Eerst hadden we een soort van partijrepetitie (blazers en strijkers) van de Bacchanale van Saint-Saëns en later repeteerden we nog allemaal samen aan dit stuk, net als aan het eerste deel (Oriental Festival March) van de Aladdin Suite van Carl Nielsen. ’s Avonds zijn we nog even wezen dansen in ICON met de vaste groep en hebben we – voor de verandering – weer gelachen en gedanst! Het is heel gezellig in huis en het lijkt echt alsof we elkaar al zo veel langer kennen dan dit kleine maandje. Ook al waren we op het begin zo terneergeslagen over het huis en onze kamer, de huisgenoten maken het meer dan goed! Op zondag hebben Fab en ik Alcalá de Henares bezocht. Columbus had hier de eerste meeting met de katholieke koningen voor de financiering van zijn ontdekkingsreis en ook is Cervantes geboren in Alcalá. Cervantes is een Spaanse roman- en toneelschrijver en wordt ook wel de vader van de Spaanse literatuur genoemd. We hebben hier in het zonnetje rondgelopen, lekker gegeten en genoten. We hebben het geboortehuis van Cervantes bezocht en ook het prehistorisch museum. Maandag was het Italiaanse avond bij de Fucking Monday party, waar we met bijna het hele huis naar toe zijn geweest en donderdagavond na school zijn Fab, Johan, Eder en ik met de nachtbus naar Barcelona gereden waar we om 8 uur het ’s ochtends aankwamen. We zijn lekker aan het reizen he!? Het is een maand van veel tripjes! Vrijdag was een feestdag dus was er geen school. Het was Día de Hispanidad, de dag van Spanje. Erg fijn om dan in Catalunya te zijn hoor haha. Op een paar demonstranten met Spaanse/Catalaanse vlaggen na, hebben we er gelukkig niet heel veel van gemerkt. We konden pas om 12 uur in de Airbnb dus hebben we bij de Starbucks ontbeten en gewacht totdat het tijd was. Om de beurt zijn we toen maar een beetje gaan rondlopen in Barcelona. Fab en ik zijn richting Plaça de Catalunya gelopen en zijn daarna een super mooi pleintje tegengekomen dat ons aan ons geliefde Málaga deed denken. Om 12 gingen we richting Airbnb waar we eerst ons opgefrist en even uitgerust hebben aangezien we in de bus geen oog hadden dichtgedaan en daarna zijn we samen met drie vrienden van Eder Barcelona gaan ontdekken. We hebben de Arc de Triomf en de Sagrada Familia gezien maar helaas hadden we online geen kaartjes gekocht (aangezien het idee om naar Barcelona te gaan een beetje last minute was haha) en konden we de Sagrada Familia dus niet van binnen bezoeken. Van buiten was het in ieder geval ook al super mooi om te zien. Hierna zijn we ergens gezellig wat gaan eten en het ’s avonds zijn we eerst naar Plaza del Sol geweest om iets te drinken en daarna met iedereen en nog twee vrienden van Johan die in Barcelona studeren op stap geweest. Op zaterdag zijn we ook weer Barcelona in geweest en hebben we eerst ’s ochtends ergens wat gegeten met z’n allen en zijn toen door de Barri Gòtic (de gotische wijk) gaan lopen, waar de gebouwen allemaal super mooi waren en we een paar mooie kerkjes tegen kwamen. Naast deze mooie kerkjes, kwamen we ook Maayke tegen, een klasgenootje uit Tilburg die in Barcelona haar minor doet. Zo toevallig! Hoe klein kan de wereld zijn? Heel leuk! Vervolgens zijn we langs de haven gelopen en even bij het strand geweest. Vrijdag was een super mooie dag en heb ik zelfs met een shirtje kunnen lopen, maar zaterdag heeft het geregend en was het helaas dus niet echt weer om naar het strand te gaan. We zijn vervolgens maar bij Makamaka, een super leuk tentje aan het strand, iets gaan drinken. Fab en ik hadden ZO’N lekkere banaan-aardbei smoothie dat ik er meteen weer zin in heb als ik er aan terug denk haha! Daarna zijn we nog door de stad gaan wandelen en hebben we Casa Batlló van Gaudi nog gezien. Door het slechte weer konden we helaas niet naar Parc Güell gaan dus moet ik nog maar een keertje terug! Het ’s avonds zijn we met z’n vieren (de huisgenoten) lekker tapas gaan eten bij een tentje dat er niet uitzag op een super lelijk pleintje… maar wat was het eten lekker! Na het eten kwam de rest ook en hebben we nog wat gedronken om vervolgens naar Razzmatazz te gaan. Een klasgenootje zei dat we hier naar toe MOESTEN en hij had gelijk, want het was inderdaad heel gaaf! Het had vijf verdiepingen én een soort rooftop! Natuurlijk hebben we hier weer lekker gedanst! Op zondag hebben we eerst ontbeten en toen weer acht uur in de bus terug naar huis gezeten. Ondanks dat we niet zo super veel van Barcelona gezien hebben, heb ik een heel tof weekend gehad. We hebben zo veel gelachen en plezier gehad! Top puente dus! Puente betekent dat je een lang weekend hebt doordat er een feestdag is en ja, die hebben ze genoeg hier in Spanje haha!

Voor degene die zich afvragen wat ik hier nu eigenlijk doe in Madrid en of ik op vakantie ben: Nee hoor! Ik volg negen vakken en bij bijna elk vak hebben we projecten waarvan we zeker om de week wel prestentaties hebben en ik heb ondertussen ook al twee toetsen gehad. Maar dat is natuurlijk niet zo leuk om over te schrijven haha! ;) Onze klas is heel leuk en de vakken zijn ook allemaal heel interessant en focussen echt op dingen die op dit moment belangrijk zijn in ons vakgebied. Zo hebben we bijvoorbeeld heel veel vakken die zich richten op de digitale wereld in marketing en business en leren we ook over branding etc.! Ik heb dus nog steeds zeker geen spijt van de keuze van deze minor gelukkig!

Zo, nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van wat ik met mijn tijd doe hier in het mooie Madrid. Het is ondertussen al redelijk koud aan het worden en het was afgelopen week zelfs kouder dan in Nederland! Oneerlijk he!?

Voordat ik weer door ga hier, heb ik nog één leuk nieuwtje. Ik heb namelijk al een super tof kerstcadeautje gekregen van mama: I’LL BE HOME FOR CHRISTMAS!

Veel liefs, dikke knuffel y hasta pronto!

• 19 Oktober 2018 - 18:22

Riet Snackers:

Hallo Celine,

Oma is bij mij op bezoek.
    Heel gezellig, Ik zei; “hoe is t met Celine?” Daarop zei zij;”Je moet s op de site van Celine kijken”. Nou ik heb dit opgezocht en heb natuurlijk t verslag gelezen, heel indrukwekkend zeg
    Ik wens je bij deze heel veel leerplezier in Madrid en een hele mooie tijd.
    Heel veel groetjes van mij

• 19 Oktober 2018 - 20:36

Francis:

yess, weer een tof verhaal...en yess ik verheug me