Oud&Nieuw, early birthday party en afscheid nemen - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Celine Prevos - WaarBenJij.nu Oud&Nieuw, early birthday party en afscheid nemen - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Celine Prevos - WaarBenJij.nu

Oud&Nieuw, early birthday party en afscheid nemen

Blijf op de hoogte en volg Celine

22 Januari 2019 | Spanje, Madrid

Na de kerstdagen doorgebracht te hebben met mijn familie en een dagje toerist in eigen land gespeeld te hebben in Amsterdam met Amy, ben ik weer terug in Madrid voor een paar weekjes! Ondanks dat ik het heel fijn vond om iedereen weer te zien, ben ik stiekem ook wel een beetje blij weer terug in Madrid te zijn!

Bij aankomst op vrijdagavond, werden we verrast door Eder en Johan met nóg een kerstboom die ze de dag ervoor, na het uitgaan, meegenomen hadden van Plaza Mayor. Ook hadden ze nog meer versiering opgehangen voor Oud op Nieuw. Échte men’s night haha! Aangezien Eder de 29e jarig is en het dus al na 00:00 was toen we thuis kwamen en hij dus jarig was, waren er een aantal vrienden op bezoek en zijn we daarna meteen door kunnen gaan iets drinken bij Moondance. Zaterdag zijn we eerst met z’n vieren gaan lunchen bij Inclán Brutal Bar voor Eder’s verjaardag. Dit is zeker een hele grote aanrader! Het eten was heel erg lekker en helemaal niet duur! Daarna zijn we boodschappen gaan doen voor Oud op Nieuw. Het ’s avonds zijn Johan, Eder en ik nog iets gaan drinken bij Sala Equis, wat heel erg gezellig was. Fab was niet mee aangezien Caitlin, een vriendinnetje van Fab, die dag aangekomen was en ze dus plannen hadden op zondag. Zondag ben ik het ’s ochtends gaan sporten en ben ik daarna met Fab, Caitlin, Johan en Eder (die 5 minuten mee was haha) naar Reina Sofia geweest. Het is niet bepaald standaard om dit over een museum te zeggen, maar het was zo gaaf! Ik heb Guernica van Picasso gezien en ook allemaal schetsen en foto’s van het hele proces hoe Picasso het schilderij gemaakt was. Het was heel grappig om te zien dat op het uiteindelijke doek dingen heel anders zijn, dan wat hij in eerste instantie geschetst had. Het schilderij is enorm en beeld het bombardement op het stadje Guernica uit tijdens de Spaanse burgeroorlog. Het was heel gaaf om dit schilderij te zien aangezien we op Bernardinus het daar met kunstgeschiedenis over gehad hebben. Helaas moet ik wel toegeven dat ik veel van de informatie wat ik toen geleerd heb, al vergeten ben. Dit gold voor veel meer kunstwerken. Zo bijvoorbeeld ook de kostuums van het Triadisch Ballet van Oscar Schlemmer. Het is haast ongelofelijk dat mensen daar in gedanst hebben! Ook hadden ze kunst van Kadinsky (van Les Ballet Russes), Dalí, Karel Appel, Juan Gris etc. Één schilderij vond ik heel speciaal. Het was gemaakt door Erró en heette The background of Pollock. Ik vond het zo speciaal omdat de achtergrond van het schilderij inderdaad lijkt alsof het door Jackson Pollock gemaakt is met zijn action painting/dripping techniek. Op de voorgrond van het schilderij zie je verschillende andere kunststijlen van verschillende kunstenaars. Zo zie je bijvoorbeeld een stukje van Mondriaan, van Van Gogh en Les Demoiselles d’Avignon van Picasso. Heel bijzonder! Na het museum hebben we een tinto de verano gedronken bij 100 montaditos en het ’s avonds hebben Fab en ik de tafel al gereed gemaakt voor Oud op Nieuw. Maandag was het dan eindelijk zo ver: 31 december! Wat hadden we hier al lang naar uitgekeken! Om 12 uur zijn we beginnen met koken aangezien we bij ons in het appartement een diner hosten die avond. Na ongeveer 3 uurtjes gekookt te hebben, zijn we ons gaan klaar maken en rond half zeven kwam langzaam iedereen: Fab, Caitlin, Johan met twee vrienden, Eder met een vriend, Simon en een vriend van hem en zelfs Fernando was erbij! Tijdens het diner hebben Fab en ik ook nog een deel van de tijd in de keuken doorgebracht, maar het was het zeker waard. Iedereen vond het gelukkig heel erg lekker en niemand ging met honger het nieuwe jaar in haha. We hadden zeven gangen gemaakt en begonnen met een soepje van courgette en geitenkaas. Gang twee waren drie eetbare lepeltjes: twee met guacamole en een roosje van zalm en één met hummus en rucola. Daarna hadden we kipcocktail naar oma’s recept. Na de kipcocktail hadden we een spoom gemaakt. Dit is sorbet ijs (limoensmaak) met champagne. Een spoom is een tussengerecht en wordt gebruikt om je smaakpupillen te neutraliseren. Ook wisselden we in deze gang van witte naar rode wijn. Gang vijf was een roosje van bladerdeeg, courgette en jamón serrano. Hierna hadden we het hoofdgerecht: tagliatelle met spinazie, tomaatjes en Parmezaanse kaas in een stevige roomsaus. Het dessert bestond uit een soort cake, een soesje en een bolletje stracciatella ijs. We waren rond zeven begonnen met eten en om half twaalf waren we klaar! Stiekem waren Fab en ik toch wel een beetje trots op onszelf voor het maken van al het eten. Zeker in onze kleine keuken haha! Rond twaalf uur zijn we richting balkon gegaan. Op Puerta del Sol komt namelijk altijd iedereen samen om af te tellen en de druiven te eten (het is in Spanje de traditie om op elke klokslag van het nieuwe jaar een druif te eten en als dat lukt, brengt dat geluk voor het nieuwe jaar zeggen ze). Aangezien het enorm druk was, hadden we besloten om gewoon vanaf het balkon te kijken. We stonden rustig met onze bakjes druiven en glaasjes champagne te wachten, aangezien we verwacht hadden de klokslagen tot bij ons te horen, toen iedereen buiten opeens begon te juichen… het was al 00:00 haha! Het vuurwerk op Puerta del Sol stelde niet heel veel voor, maar het was zeker heel speciaal om mee te mogen maken. Na iedereen een gelukkig nieuwjaar te hebben gewenst, zijn we richting ons tweede huis hier in Madrid gegaan.. Kapital! Hier hebben we met een best wel grote groep de start van het nieuwe jaar gevierd en wat was het gezellig! Zowel het diner thuis als in Kapital was een geweldige manier om 2019 mee te beginnen!

Op de eerste dag van het nieuwe jaar hebben we niet zo heel veel gedaan. Rond half 5 hebben we met z’n allen – ofja, bijna allen – gezellig samen ontbeten en dat was het wel weer haha.

Woensdag ben ik met Fabiënne en Caitlin gaan lunchen bij Café & Té en zijn we naar de rooftop van Círculo de Bellas Artes geweest. Donderdag heb ik een beetje in Madrid rondgelopen én nieuwe schoenen gekocht! Vrijdagavond kwam Anouk (een oud-collegaatje van Mise en Place) samen met een vriendin langs. Ze waren een paar daagjes in Madrid en samen met Eder en Adrian zijn we het ’s avonds op stap geweest. Eerst naar ICON, maar aangezien het daar super rustig was, nodigde een van de promotors ons uit om mee naar Kapital te gaan en hebben we daar de avond afgesloten. Heel gezellig en super leuk Anouk nog eens te zien! Zaterdagavond zijn we (Fab, Eder, Johan en ik) naar Kapital geweest. Iedereen had van die rare hoedjes op en we hadden een soort ‘challenge’ bedacht voor wie de meeste en beste hoedjes kon krijgen. We hebben zo veel gelachen. Ik weet niet wat grappiger was: de avond zelf of naderhand de foto’s ervan te zien! Het lijkt net alsof we deze laatste dagen niet zo heel veel gedaan hebben… dat klopt! Aangezien we dinsdag tentamen hadden, hebben we veel middagjes nog met onze neus in de boeken gezeten. Gelukkig is het tentamen nu voorbij en kunnen we nog gaan genieten van onze laatste dagen in Madrid!
Dinsdagavond waren we dus klaar met het tentamen en waren Simon en Ruben (die voor een paar daagjes weer terug is) bij ons op bezoek om iets te drinken. Ook ‘de Italianen’ waren terug in Madrid voor een paar daagjes. Heel gezellig! Uiteindelijk zijn we met een deel van de groep nog naar de karaoke/beerpong avond in Nomad geweest, wat erg gezellig was! Op woensdag en donderdag heb ik aan mijn Plan van Aanpak voor mijn stage gewerkt. Ook zijn Fab en ik op donderdag nog lekker gaan lunchen bij een gezellig tentje genaamd Market Café. Daarna zijn we naar het station van Atocha geweest waar een soort van botanische tuin is. Huh, wat? Ja, echt! Er staan palmbonen IN het station haha! Ook hebben we hier het herdenkingsmonument van de terroristische aanslag op het station in 2004 bezocht. Als laatste zijn we nog naar Palacio de Cibeles geweest en hebben we van het uitzicht over Madrid kunnen genieten. We gingen eigenlijk precies op het goede moment, want de zon ging net onder. Zo mooi! Pf, wat ga ik deze stad missen zeg! Zaterdag hebben we Parque El Capricho bezocht. Dit park licht verder buiten het centrum, wat ook heel erg te merken is aan het feit dat er geen toeristen zijn. Wat was het er rustig zeg. Het was wel een heel mooi park en kan ook zeker tippen aan El Retiro! Het ’s avonds zijn we met een groep naar Kapital geweest. Op zondag hebben we weer tijd doorgebracht met aan ons Plan van Aanpak voor stage werken en het ’s avonds hebben we lekker pizza besteld.

Dan is het alweer maandag. Onze laatste week in Madrid is ingegaan! Maandag wilden we naar Parque de Europa gaan, een soort van Madurodam, maar had ik per ongeluk de route naar een bushalte opgezocht die hetzelfde heet.. Het park was echter nog bijna twee uur hiervan vandaan, dus hebben we dat plan maar opgegeven. Het ’s avonds gingen we – na een héle lange tijd – weer eens naar Fucking Monday. Opeens zei Fab dat ik mijn ogen moest dicht doen en toen we in de kamer kwamen, stonden daar een aantal huisgenoten en vrienden en was de kamer helemaal versierd! Ik had een keer laten vallen dat ik het jammer vond dat ik mijn verjaardag nét niet meer in Madrid kan vieren aangezien we de 20e naar huis vliegen en daarom hadden ze besloten mij te verassen met een vervroegd verjaardagsfeestje! Zó enorm lief! Ze kwamen met toeters, een confettikanon (waarmee de lamp in de woonkamer per ongeluk stuk geschoten is…) en hadden Lang zal ze leven geleerd. Er waren feesthoedjes, ik kreeg een button opgespeld met ‘Today is my day’ erop en ook heb ik een fotoboek gekregen met alle mooie momenten die we samen in Madrid beleefd hebben! Het was een geweldige avond. We hebben beerpong en andere spelletjes gespeeld en daarna zijn we naar Fucking Monday geweest, waar we 5 maanden geleden ook samen ons avontuur begonnen zijn! Oh, er was ook nog cake en champagne haha! Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe leuk deze avond was en hoe lief ik het van mijn huisgenootjes vind dat ze dit voor mij georganiseerd hebben. Wat ga ik iedereen missen!

Op woensdag zijn Fab, Johan en ik naar Parque de Europa geweest. Het duurde een uur en tien minuten om er te komen en stelde, op z’n zachts gezegd, eigenlijk weinig voor. Ze hadden van verschillende landen in Europa de bekendste toeristische attracties na gemaakt (op een kleinere schaal), zoals bijvoorbeeld de Trevi fontein, de Tower Bridge, de Brandenburger Tor en de Eiffeltoren. En voor Nederland stonden er windmolens haha! Ook hadden ze Puerta del Sol nagebouwd. Je weet wel, dat plein dat op vijf keer rollen van ons appartement ligt… We hebben in ieder geval kunnen lachen om alles! Het ’s avonds hebben we samen gekookt – correctie, hebben Johan en Eder voor ons gekookt –, samen gegeten en nog gezellig lang getafeld, gepraat en spelletjes gespeeld. Op donderdag zijn Fab en ik naar La Pedriza geweest, een Nationaal Park in Manzanares el Real, op ongeveer 1,5 uur afstand van Madrid. Zoals jullie ondertussen weten, is het geluk niet altijd aan onze zijde en zo ook vandaag. Het is al zo’n twee weken heerlijk weer in Madrid. Het zonnetje schijnt nog en het is nog redelijk warm voor de tijd van het jaar. Maar natuurlijk net de dag dat wij met z’n tweeën gaan hiken, is het koud en mistig… Ondanks alles was het een geweldig mooie wandeling. We hadden er allebei niet veel van verwacht. Zeker niet aangezien het weer zo slecht was en we nogal wat moeite hadden moeten doen om er te komen. Maar toen we eenmaal daar waren, was het prachtig! Ik kan het niet in woorden uitleggen dus jullie moeten maar snel de foto’s komen kijken haha! Onderweg heeft het nog eventjes geregend, maar hebben we in een hutje kunnen schuilen en voor de rest is het droog gebleven. Oh, en toen we in de bus terug naar Madrid zaten – drie keer raden – begon de zon natuurlijk weer te schijnen. Vrijdagavond hadden we een klein afscheidsfeestje voor de meiden van de klas en aangezien Cristina dan niet kon, zijn we met haar donderdagavond gaan uiteten bij Makkila in de buurt Salamanca om afscheid te nemen. Carmen was uiteindelijk ook nog gezellig mee gegaan. Wat hebben we lekker gegeten en natuurlijk was het ook weer heel gezellig! Vrijdag zijn we in de late ochtend/vroege middag gaan brunchen bij La Rollerie in onze straat met Johan en Eder om afscheid te nemen van Eder, aangezien hij het weekend weg was en zondagochtend dus niet doei tegen ons kon zeggen. Hierna heb ik nog aan mijn Plan van Aanpak gewerkt, hebben we boodschappen gedaan en een paar dingetjes (bijvoorbeeld appelflappen) gebakken voor het ’s avonds. Rond 10 uur kwamen Patricia, Ana en Carmen en ook nog vrienden van de huisgenoten en hebben we eerst een gezellige avond thuis gehad en hebben we daarna ons Madrid avontuur afgesloten op de plek waar we de afgelopen 5 maanden vaak geweest zijn: Kapital! Dubbel en dik genoten van deze mooie, laatste avond! Op zaterdag hebben we onze koffers ingepakt en het ’s avonds pizza besteld met de overgebleven huisgenoten. Zondag was het dan tijd om afscheid te nemen. Julie en Johan hebben ons uitgezwaaid vanaf het balkon en we kregen allebei nog een fotolijstje met de foto van ons vieren (Johan, Eder, Fab en ik) met Oud op Nieuw in een fotolijstje als afscheidscadeautje. Rond twee uur vertrok ons vliegtuig en rond kwart voor vijf waren we weer in het koude Eindhoven, waar mam en Leon me kwamen ophalen. Onderweg zijn we heerlijk bij Van der Valk gaan eten. Toen eventjes bij oma op bezoek geweest en daarna nog met pap en Hilco gezellig televisie gekeken en gepraat – want bereid jullie allemaal maar voor: de komende tijd krijgen jullie alleen nog maar verhalen over Madrid te horen!
Nu zit het er weer op, maar wat heb ik het ontzettend fijn gehad! Madrid heeft voor altijd een speciaal plekje in mijn hart! Ik ga iedereen die we hier hebben leren kennen enorm missen, maar gelukkig hebben we al allemaal plannen gemaakt om elkaar weer snel te zien!

Lieve Fab – ik gok dat je dit stiekem leest – , dit was ons tweede grote avontuur samen dan ook alweer! Ik heb er zó van genoten samen met jou en ik had dit met niemand anders willen meemaken! Ik ga het enorm missen. De stapavondjes, de grapjes (yes!?) die niemand anders hier in Nederland gaat begrijpen haha, al onze avonturen (verdwalen, de zoektochten naar goede restaurantjes en dan in de aller slechtste in heel Madrid eindigen etc.) en zelfs de moeilijke ‘ochtendjes’ om 17:00 uur op ESIC. Maar vooral ga ik die kleine dingetjes missen. Bijvoorbeeld dat je er altijd was en dat ik altijd iemand had om tegen aan te praten… ook al was je soms (meestal) al in slaap gevallen haha! Dankjewel voor de afgelopen vijf maanden, twin! ;)


Tijd voor het volgende hoofdstuk: stage lopen en afstuderen!


Un abrazo,

Celine





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 26 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1241
Totaal aantal bezoekers 17916

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2018 - 31 Januari 2019

Studeren in Madrid

31 Juli 2017 - 16 December 2017

Stagiaire in Málaga

27 September 2015 - 27 Februari 2016

Au Pair in Frankrijk

Landen bezocht: